Styrer
Pedagogisk leder
Pedagogisk leder
Assistent
Fagarbeider
Pedagogisk leder
Fagarbeider
Assistent
Assistent
Pedagogisk leder
Fagarbeider
Assistent
( 26/06/2013 ) Vi har to satsningsområder, språk og bevegelse. SPRÅKTidlig og god språkstimulering er en viktig del av barnehagens innhold. I følge rammeplanen en både den nonverbale og den verbale kommunikasjonen viktig for å utvikle et godt muntlig språk. Å få varierte og rike erfaringer er avgjørende for å forstå begreper. De voksne må være en samtalepartner for barna, det vil s en som snakker med dem og ikke til dem. Barn må få sette ord på sine tanker, følelse og opplevelser. Samtale mellom barn/barn og barn/voksne er grunnleggende for barns språkutvikling, og vil derfor vektlegges i Øya barnehage. Formidling og overføring av kulturer, sanger, bevegelsessanger, eventyr, fortellinger, dikt, rim og regler.
BoktrasBoktras vil si at det stilles tilgjengelig bøker fra det lokale biblioteket i barnehagen, som barna kan låne med seg hjem. "Målet med barnehagebibliotek er blant annet at barn og foreldre etablerer varierte lese- og lånepraksiser, og fører denne praksisen med seg videre. De skal bli vant med å omgås, bære, låne, bruke, lese og snakke om bøker" (Trude Hoel). Boktras blir dermed gjenstand for både å formidle bildebøker til barna, men også en mulighet for barna å oppleve det å låne og lese bøker som en sosial praksis.
Snakkepakken· Er et språkstimuleringsverktøy med over 140 gjenstander beregnet for hele barnegruppen · Hensikten er å styrke språkferdigheter hos barn uansett morsmål · Den kan benyttes i samlingsstunder, kan gi lekeglede i aldersdelte grupper, kan gi støtte i daglige samtaler og den kan lett flettes inn i uke-, måneds- og årsplan. · Byr på rike muligheter til å gjøre nyere og tradisjonelle barnekulturskatter som eventyr, bøker, leker, regler og sanger synlige og tilgjengelige for alle.
TRASFor å kartlegge barns språkutvikling bruker vi TRAS (tidlig registrering av språk). Dette er et observasjonsskjema som vi starter med når barna er 2,5 år. TRAS hjelper oss om jobber i barnehagen med å få kunnskap om hvert enkelt barns språkutvikling. Vi vil oppdage barn som strever med språktilegnelse og kan sette inn hjelp på et tidlig tidspunkt. Dersom foreldrene samtykker vil TRAS-skjemaet følge barnet over i skolen. Dette hjelper skolen med å finne ut hvor hvert enkelt barn befinner seg i forhold til forventet språkutvikling og lage individuelle opplegg ut fra dette.
BEVEGELSEI løpet av småbarnsalderen tilegner barn seg de grunnleggende motoriske ferdighetene, og det er viktig med variert fysisk aktivitet både ute og inne for å utvikle en sunn kropp. Barn er kroppslige aktive, og de utrykker seg mye gjennom kroppen. Gjennom kroppslig aktivitet lærer barn verden og seg selv og kjenne. Vi vektlegger sammenhengen mellom motorisk ferdighet og språkutvikling, og derfor har vi valgt språk og bevegelse som satsningsområde.
MinirørisEr et lystbetont bevegelsesprogram laget for barn mellom tre og seks år. Det er moro, enkelt og variert. Programmet er oppdelt i fem deler – start, lek på gulvet, opp og hoppe, nedtrapping og hvile. Et enkelt og effektivt verktøy som er lett å ta i bruk, og som gir bevegelsesglede.
AktivitetsrommetVi er heldige å ha et aktivitetsrom midt mellom alle avdelingene som vi bruker i hverdagen. Her har vi rokkeringer, taktile steiner, madrasser, erteposer, baller, sklie og store lekeelementer. Rommet er aktivt i bruk, med bl.a. hinderløyper, sangleker og fysisk frilek. Vi bruker også rommet som et felles samlingspunkt på morgenen og ellers til felles aktiviteter på huset.
|
||||||